lunes, 16 de mayo de 2022

EDUCACIÓ AFECTIU-SEXUAL

 BLOC II: ROLS DE GÈNERE

Per a introduir aquest segon bloc hem seleccionat el conte Vull veure l’arc de Sant Martí, on es tracten situacions dels diferents continguts de bloc. Després de llegir-lo, es recomanen activitats seqüenciades per cicles amb les quals
aprofundir en cada un, intentant donar un enfocament global i complet de l’educació afectivosexual en Educació Primària.


En aquest bloc és fonamental posar en valor la crítica als estereotips sexistes perpetuats en el temps i que impedeixen una diversitat de gènere igualitària i lliure de discriminacions. Punt i Coma emprendran una aventura en què aprendran que totes i tots som iguals i que els colors no poden ser un instrument per a discriminar.

ACTIVITAT: ELS JOGUETS NO TENEN SEXE 

 OBJECTIUS
- Promoure, entre l’alumnat, la presa de consciència de la desigualtat entre xiquets i xiquetes en relació amb els joguets.

- Fer reflexionar sobre com la publicitat i els interessos econòmics manipulen la relació de lalumnat amb els joguets.

- Impulsar, a través del joc entre lalumnat, relacions igualitàries a lhora de manipular els joguets.

- Valorar i respectar l’elecció dels joguets.

- Aconseguir el compromís de l’alumnat, en la mesura de les seues possibilitats, per a trencar les barreres socials respecte als joguets.


BLOCS DE CONTINGUT

Rols de gènere: jocs, joguets i ocupació de l’espai de manera igualitària.

DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS
1. Amb anterioritat el professorat demanarà a lalumnat que porte de casa un joguet. Aquests es dividiran en grups (joguets de construccions, imatge personal, puzles, jocs de taula, altres...). Durant
30 minuts i rodant (de 5 a 10 minuts en cada estació, depén del nombre de xiquets/etes i de les estacions), l’alumnat jugarà. S’ha d’intentar que cada un dels grups tinga la mateixa quantitat de xiquets/etes.


2. Reflexió posterior:

Preguntes clau:
Com ens hem sentit? Ens ha agradat jugar? Quina estació ens ha agradat més? Havíem jugat alguna vegada amb aquests joguets? Donar importància als jocs tradicionals (puzles i jocs de taula).

3. Visionament del curt:
https://www.youtube.com/watch?v=LSz4jA6im_8.
Parem el vídeo en el minut 0:33, just abans que el xiquet es canvie a la taula on està la xiqueta. Especulem amb l’alumnat sobre què passarà. Creieu que seguiran jugant cada un en la taula on estan ara? Què penseu que farà el xiquet? I la xiqueta? Que empatitzen amb la situació en comparar-ho amb el que han fet ells/elles en l’activitat 1.

 
És important concloure que no hi ha joguets de xics o xiques, sinó que cada un/a és lliure de jugar i triar el joguet que més li agrade i els/les altres hem de respectar l’elecció.

Com a activitat complementària es podria llegir el conte Alejandro Balandro de l’autora Miriam Oller Sánchez i obrir un debat amb les qüestions clau següents:

- Us sembla normal que Alejandro vulga una nina per a Nadal?  

- Creieu que tracten bé els companys/es de classe a Alejandro?  

Hi ha joguets de xics o de xiques?  

- Alguna vegada heu volgut un joguet que la vostra família no us ha volgut comprar perquè ha dit que era de xic o de xica? 

 - Per què creieu que Miriam Cosquillas diu que els seus companys i companyes tenen un pensament molt xicotet

 - Per què el pensament sels fa gran?

METODOLOGIA

- Juguem a diferents jocs per grups i estacions.

- Visualització d’un vídeo en gran grup.

- Debat en gran grup.

 
RECURSOS

Jocs d’alumnes.

Vídeo.

Projector i pantalla o televisió.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario