BLOC II: ROLS DE GÈNERE
Per a introduir aquest segon bloc hem seleccionat el conte Vull veure l’arc de Sant Martí, on es tracten situacions dels diferents continguts de bloc. Després de llegir-lo, es recomanen activitats seqüenciades per cicles amb les quals
aprofundir en cada un, intentant donar un enfocament global i complet de l’educació afectivosexual en Educació Primària.
En aquest bloc és fonamental posar en valor la crítica als estereotips sexistes perpetuats en el temps i que impedeixen una diversitat de gènere igualitària i lliure de discriminacions. Punt i Coma emprendran una aventura en què aprendran que totes i tots som iguals i que els colors no poden ser un instrument per a discriminar.
ACTIVITAT: ELS JOGUETS NO TENEN SEXE
OBJECTIUS
- Promoure, entre l’alumnat, la presa de consciència de la desigualtat entre xiquets i xiquetes en relació amb els joguets.
- Fer reflexionar sobre com la publicitat i els interessos econòmics manipulen la relació de l’alumnat amb els joguets.
- Impulsar, a través del joc entre l’alumnat, relacions igualitàries a l’hora de manipular els joguets.
- Valorar i respectar l’elecció dels joguets.
- Aconseguir el compromís de l’alumnat, en la mesura de les seues possibilitats, per a trencar les barreres socials respecte als joguets.
BLOCS DE CONTINGUT
Rols de gènere: jocs, joguets i ocupació de l’espai de manera igualitària.
DESCRIPCIÓ DE LES ACTIVITATS
1. Amb anterioritat el professorat demanarà a l’alumnat que porte de casa un joguet. Aquests es dividiran en grups (joguets de construccions, imatge personal, puzles, jocs de taula, altres...). Durant
30 minuts i rodant (de 5 a 10 minuts en cada estació, depén del nombre de xiquets/etes i de les estacions), l’alumnat jugarà. S’ha d’intentar que cada un dels grups tinga la mateixa quantitat de xiquets/etes.
2. Reflexió posterior:
Preguntes clau: Com ens hem sentit? Ens ha agradat jugar? Quina estació ens ha agradat més? Havíem jugat alguna vegada amb aquests joguets? Donar importància als jocs tradicionals (puzles i jocs de taula).
3. Visionament del curt: https://www.youtube.com/watch?v=LSz4jA6im_8.
Parem el vídeo en el minut 0:33, just abans que el xiquet es canvie a la taula on està la xiqueta. Especulem amb l’alumnat sobre què passarà. Creieu que seguiran jugant cada un en la taula on estan ara? Què penseu que farà el xiquet? I la xiqueta? Que empatitzen amb la situació en comparar-ho amb el que han fet ells/elles en l’activitat 1.
És important concloure que no hi ha joguets de xics o xiques, sinó que cada un/a és lliure de jugar i triar el joguet que més li agrade i els/les altres hem de respectar l’elecció.
Com a activitat complementària es podria llegir el conte Alejandro Balandro de l’autora Miriam Oller Sánchez i obrir un debat amb les qüestions clau següents:
- Us sembla normal que Alejandro vulga una nina per a Nadal?
- Creieu que tracten bé els companys/es de classe a Alejandro?
– Hi ha joguets de xics o de xiques?
- Alguna vegada heu volgut un joguet que la vostra família no us ha volgut comprar perquè ha dit que era de xic o de xica?
- Per què creieu que Miriam Cosquillas diu que els seus companys i companyes tenen un pensament molt xicotet?
- Per què el pensament se’ls fa gran?
METODOLOGIA
- Juguem a diferents jocs per grups i estacions.
- Visualització d’un vídeo en gran grup.
- Debat en gran grup.
RECURSOS
Jocs d’alumnes.
Vídeo.
Projector i pantalla o televisió.
No hay comentarios:
Publicar un comentario